STEM-wetenschappen 3de graad

Studieprofielen 3e graad

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

uitgebreide wiskunde | gevorderde fysica | informaticawetenschappen | programmeren en ontwikkelen | onderzoekend en experimenterend leren | STEM-engineering | brede algemene vorming | communicatiewetenschappen

Profiel

Je combineert een brede algemene vorming met informaticawetenschappen en STEM. Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en fysica. Je bestudeert de verschillende bouwstenen van informatiesystemen. Je leert modulaire softwaretoepassingen ontwikkelen en testen. Je krijgt inzicht in de opbouw van databanken en je leert die te bevragen.  In gevorderde STEM-engineering zoek je naar oplossingen voor gestelde technische problemen binnen wetenschappen, technologie en wiskunde aan de hand van probleemoplossende strategieën en modellen. 

Na de derde graad

Industriële wetenschappen en Technologie, Ingenieurswetenschappen, Informatica, Toegepaste informatica, Computerwetenschappen, Digital design and development, Informatiemanagement en Multimedia  

theoretisch ■□□□□ praktisch

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifiek pakket Latijn met studie van taal en cultuur van de klassieke oudheid | een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket wiskunde | kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica  

Profiel

Je hebt een sterk taalgevoel en vindt plezier in het ontdekken van de structuur van een (oude) taal. Je bent geboeid door de taal, literatuur en cultuur die aan de basis ligt van onze Westerse beschaving. Je hebt daarnaast een grote interesse in kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica.  Je gaat er graag op een onderzoekende en probleemoplossende mee aan de slagJe denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek. 

Na de derde graad

Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Biotechniek, Industriële wetenschappen en Technologie, Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie, Geografie, Geografie en geomatica, Geologie, Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegings- en Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen, Psychologie en Pedagogische wetenschappen, Onderwijs

theoretisch ■□□□□ praktisch

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifiek pakket Latijn met studie van taal en cultuur van de klassieke oudheid | een brede algemene vorming met een gevorderd pakket wiskunde | abstracte wiskunde | wetenschappen

Profiel

Je hebt een sterk taalgevoel en vindt plezier in het ontdekken van de structuur van een (oude) taal. Je bent geboeid door de taal, literatuur en cultuur die aan de basis ligt van onze Westerse beschaving. Je hebt daarnaast een verregaande interesse in abstracte wiskundige concepten en wil je verdiepen om de onderlinge verbanden beter te begrijpen. Je denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. Je hebt een interesse in wetenschappen. Je gaat er graag op een onderzoekende en probleemoplossende mee aan de slag.  Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek. 

Na de derde graad

Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste (biologische) wetenschappen, Biotechniek, Geneeskunde, Tandheelkunde, Diergeneeskunde, Fysica, Fysica en sterrenkunde, Informatica en wiskunde, Computerwetenschappen

theoretisch ■□□□□ praktisch

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifiek pakket communicatievaardigheden en -wetenschappen (sociolinguïstiek, taalsystematiek, literatuur) | een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket talen | kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica 

Profiel

Je kan op een gestructureerde manier met taal omgaan. Je interesse in taal gaat verder dan de communicatieve vaardigheden. Je leert nadenken als een taalwetenschapper en literatuur analyseren, ook in een vreemde taal. Je hebt een grote interesse in kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica.  Je gaat er graag op een onderzoekende en probleemoplossende mee aan de slag.  Je denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek. 

Na de derde graad

Taal- en letterkunde, Toegepaste taalkunde, Taal- en regiostudies, Industriële wetenschappen en Technologie, productontwikkeling, Architectuur, Biotechniek, Biologie, Chemie, Biomedische wetenschappen, Geografie, Bewegings- en revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen, Onderwijs, Journalistiek… 

theoretisch ■□□□□ praktisch

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan | een brede algemene vorming met een gevorderd pakket wiskunde | abstracte wiskunde

Profiel

Je bent geïnteresseerd om wiskunde en wetenschappen op een theoretische manier te benaderen. Je kan vlot abstracte begrippen hanteren en gebruiken in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om allerlei fenomenen in aardwetenschappen, biologie, fysica en chemie te onderzoeken. Je denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen.  Je hebt een verregaande interesse in abstracte wiskundige concepten.

Na de derde graad

Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Architectuur, Biotechniek, Biologie, Chemie, Biomedische wetenschappen, Geografie, Bewegings- en revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Nautische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen, Geneeskunde, tandheelkunde, Diergeneeskunde, Informatica, Toegepaste informatica, Onderwijs

theoretisch ■□□□□ praktisch

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

computersystemen en netwerken | datastructuren enbanken | onderhoud van webapplicaties | toegepaste wiskunde

Profiel

Jij bent volledig mee in de wereld van computers en software. Je kan logisch redeneren en hebt inzicht in de toegepaste wiskunde en in softwareontwikkeling. Je wordt technologisch vaardig in het ontwikkelen van datacommunicatienetwerken, applicaties, computer en netwerkarchitectuur. Je identificeert fouten en werkt oplossingsgericht. Je werkt applicaties uit, test ze en stelt ze in werking bij de gebruiker.  

Na de derde graad

Toegepaste informatica ( Applicatie-ontwikkeling | Systemen en netwerkbeheer | Softwaremanagement | Artificiële intelligentie) Informatiemanagement en Multimedia, Onderwijs …

theoretisch □□■□□ praktisch

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

uitgebreide biologie en chemie | productietechnieken | toegepaste wiskunde| onderzoekend en probleemoplossend leren, een brede algemene vorming

Profiel

Je ontwikkelt een wetenschappelijk-theoretische basis in chemie en biologie Je bent sterk in labowerk en verdiept je in processen van industriële productie in de voedings-, chemische en farmaceutische industrie.  Je werkt nauwkeurig en hecht belang aan veiligheid en kwaliteit. Je hebt interesse in milieu, ecologie en duurzaamheid.

Na de derde graad

Biotechniek, Gezondheidszorg, Industriële wetenschappen en Technologie (Chemie), Onderwijs

Se-n-se: Farmaceutisch technisch assistent, Regelaar textielproductiemachines, Chemische procestechnieken

theoretisch □□■□□ praktisch

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan | een brede algemene vorming met een gevorderd pakket wiskunde | STEM-engineering

Profiel

Je bent geïnteresseerd om wetenschappen op een theoretische manier te benaderen. Je kan vlot abstracte begrippen hanteren en gebruiken in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om allerlei fenomenen in aardwetenschappen, biologie, fysica en chemie te onderzoeken en ook in een labo er experimenteel mee aan de slag te gaan.  Je hebt een verregaande interesse in STEM-engineering in biotechnologische STEM-contexten.

Na de derde graad

Biotechniek, Farmaceutische wetenschappen, Industriële wetenschappen en technologie, Wetenschappen (Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie), Biomedische wetenschappen, Gezondheidszorg

theoretisch □■□□□ praktisch

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

toegepaste wetenschappen | anatomie | technologie  

Profiel

Je wil graag wetenschappelijk-theoretische kennis combineren met de kunst van precisiewerk en de uitdaging van creatief werk. Je hebt een goed ruimtelijk inzicht, hebt een goede fijne motoriek en je bent een teamspeler. Je bent geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen op gebied van CAD CAM-technologie

Na de derde graad

Se-n-Se Dentaaltechnicus

Gezondheidszorg, Onderwijs, Zorgtechnologie

theoretisch □□■□□ praktisch

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

toegepaste wetenschappen | esthetiek | commerciële en sociale vaardigheden

Profiel

Je bent commercieel aangelegd en je bent gevoelig voor mode en esthetiek. Je bent geïnteresseerd in een beroep met veel afwisseling. Je wil graag wetenschappelijk-theoretische kennis combineren met de kunst van precisiewerk, de uitdaging van creatief werk en het oefenen van commerciële en sociale vaardigheden.

Na de derde graad

Gezondheidszorg, Onderwijs, Zorgtechnologie

theoretisch □□■□□ praktisch

Informatica- en communicatiewetenschappen

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

uitgebreide wiskunde | gevorderde fysica | informaticawetenschappen | programmeren en ontwikkelen | onderzoekend en experimenterend leren | STEM-engineering | brede algemene vorming | communicatiewetenschappen

Profiel

Je combineert een brede algemene vorming met informaticawetenschappen en STEM. Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en fysica. Je bestudeert de verschillende bouwstenen van informatiesystemen. Je leert modulaire softwaretoepassingen ontwikkelen en testen. Je krijgt inzicht in de opbouw van databanken en je leert die te bevragen.  In gevorderde STEM-engineering zoek je naar oplossingen voor gestelde technische problemen binnen wetenschappen, technologie en wiskunde aan de hand van probleemoplossende strategieën en modellen. 

Na de derde graad

Industriële wetenschappen en Technologie, Ingenieurswetenschappen, Informatica, Toegepaste informatica, Computerwetenschappen, Digital design and development, Informatiemanagement en Multimedia  

theoretisch ■□□□□ praktisch

Latijn - wetenschappen

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifiek pakket Latijn met studie van taal en cultuur van de klassieke oudheid | een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket wiskunde | kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica  

Profiel

Je hebt een sterk taalgevoel en vindt plezier in het ontdekken van de structuur van een (oude) taal. Je bent geboeid door de taal, literatuur en cultuur die aan de basis ligt van onze Westerse beschaving. Je hebt daarnaast een grote interesse in kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica.  Je gaat er graag op een onderzoekende en probleemoplossende mee aan de slagJe denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek. 

Na de derde graad

Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Biotechniek, Industriële wetenschappen en Technologie, Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie, Geografie, Geografie en geomatica, Geologie, Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegings- en Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen, Psychologie en Pedagogische wetenschappen, Onderwijs

theoretisch ■□□□□ praktisch

Latijn - wiskunde

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifiek pakket Latijn met studie van taal en cultuur van de klassieke oudheid | een brede algemene vorming met een gevorderd pakket wiskunde | abstracte wiskunde | wetenschappen

Profiel

Je hebt een sterk taalgevoel en vindt plezier in het ontdekken van de structuur van een (oude) taal. Je bent geboeid door de taal, literatuur en cultuur die aan de basis ligt van onze Westerse beschaving. Je hebt daarnaast een verregaande interesse in abstracte wiskundige concepten en wil je verdiepen om de onderlinge verbanden beter te begrijpen. Je denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. Je hebt een interesse in wetenschappen. Je gaat er graag op een onderzoekende en probleemoplossende mee aan de slag.  Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek. 

Na de derde graad

Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste (biologische) wetenschappen, Biotechniek, Geneeskunde, Tandheelkunde, Diergeneeskunde, Fysica, Fysica en sterrenkunde, Informatica en wiskunde, Computerwetenschappen

theoretisch ■□□□□ praktisch

Moderne talen - wetenschappen

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifiek pakket communicatievaardigheden en -wetenschappen (sociolinguïstiek, taalsystematiek, literatuur) | een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket talen | kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica 

Profiel

Je kan op een gestructureerde manier met taal omgaan. Je interesse in taal gaat verder dan de communicatieve vaardigheden. Je leert nadenken als een taalwetenschapper en literatuur analyseren, ook in een vreemde taal. Je hebt een grote interesse in kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, chemie en fysica.  Je gaat er graag op een onderzoekende en probleemoplossende mee aan de slag.  Je denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek. 

Na de derde graad

Taal- en letterkunde, Toegepaste taalkunde, Taal- en regiostudies, Industriële wetenschappen en Technologie, productontwikkeling, Architectuur, Biotechniek, Biologie, Chemie, Biomedische wetenschappen, Geografie, Bewegings- en revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen, Onderwijs, Journalistiek… 

theoretisch ■□□□□ praktisch

Wetenschappen - wiskunde

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan | een brede algemene vorming met een gevorderd pakket wiskunde | abstracte wiskunde

Profiel

Je bent geïnteresseerd om wiskunde en wetenschappen op een theoretische manier te benaderen. Je kan vlot abstracte begrippen hanteren en gebruiken in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om allerlei fenomenen in aardwetenschappen, biologie, fysica en chemie te onderzoeken. Je denkt conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen.  Je hebt een verregaande interesse in abstracte wiskundige concepten.

Na de derde graad

Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Architectuur, Biotechniek, Biologie, Chemie, Biomedische wetenschappen, Geografie, Bewegings- en revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Nautische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen, Geneeskunde, tandheelkunde, Diergeneeskunde, Informatica, Toegepaste informatica, Onderwijs

theoretisch ■□□□□ praktisch

Applicatie- en databeheer

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

computersystemen en netwerken | datastructuren enbanken | onderhoud van webapplicaties | toegepaste wiskunde

Profiel

Jij bent volledig mee in de wereld van computers en software. Je kan logisch redeneren en hebt inzicht in de toegepaste wiskunde en in softwareontwikkeling. Je wordt technologisch vaardig in het ontwikkelen van datacommunicatienetwerken, applicaties, computer en netwerkarchitectuur. Je identificeert fouten en werkt oplossingsgericht. Je werkt applicaties uit, test ze en stelt ze in werking bij de gebruiker.  

Na de derde graad

Toegepaste informatica ( Applicatie-ontwikkeling | Systemen en netwerkbeheer | Softwaremanagement | Artificiële intelligentie) Informatiemanagement en Multimedia, Onderwijs …

theoretisch □□■□□ praktisch

Biotechnologische en chemische technieken

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

uitgebreide biologie en chemie | productietechnieken | toegepaste wiskunde| onderzoekend en probleemoplossend leren, een brede algemene vorming

Profiel

Je ontwikkelt een wetenschappelijk-theoretische basis in chemie en biologie Je bent sterk in labowerk en verdiept je in processen van industriële productie in de voedings-, chemische en farmaceutische industrie.  Je werkt nauwkeurig en hecht belang aan veiligheid en kwaliteit. Je hebt interesse in milieu, ecologie en duurzaamheid.

Na de derde graad

Biotechniek, Gezondheidszorg, Industriële wetenschappen en Technologie (Chemie), Onderwijs

Se-n-se: Farmaceutisch technisch assistent, Regelaar textielproductiemachines, Chemische procestechnieken

theoretisch □□■□□ praktisch

Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

kernwetenschappen: aardwetenschappen, biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan | een brede algemene vorming met een gevorderd pakket wiskunde | STEM-engineering

Profiel

Je bent geïnteresseerd om wetenschappen op een theoretische manier te benaderen. Je kan vlot abstracte begrippen hanteren en gebruiken in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om allerlei fenomenen in aardwetenschappen, biologie, fysica en chemie te onderzoeken en ook in een labo er experimenteel mee aan de slag te gaan.  Je hebt een verregaande interesse in STEM-engineering in biotechnologische STEM-contexten.

Na de derde graad

Biotechniek, Farmaceutische wetenschappen, Industriële wetenschappen en technologie, Wetenschappen (Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie), Biomedische wetenschappen, Gezondheidszorg

theoretisch □■□□□ praktisch

Dentaaltechnieken

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

toegepaste wetenschappen | anatomie | technologie  

Profiel

Je wil graag wetenschappelijk-theoretische kennis combineren met de kunst van precisiewerk en de uitdaging van creatief werk. Je hebt een goed ruimtelijk inzicht, hebt een goede fijne motoriek en je bent een teamspeler. Je bent geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen op gebied van CAD CAM-technologie

Na de derde graad

Se-n-Se Dentaaltechnicus

Gezondheidszorg, Onderwijs, Zorgtechnologie

theoretisch □□■□□ praktisch

Optiektechnieken

Finaliteit

dubbele finaliteit

Interessevelden

toegepaste wetenschappen | esthetiek | commerciële en sociale vaardigheden

Profiel

Je bent commercieel aangelegd en je bent gevoelig voor mode en esthetiek. Je bent geïnteresseerd in een beroep met veel afwisseling. Je wil graag wetenschappelijk-theoretische kennis combineren met de kunst van precisiewerk, de uitdaging van creatief werk en het oefenen van commerciële en sociale vaardigheden.

Na de derde graad

Gezondheidszorg, Onderwijs, Zorgtechnologie

theoretisch □□■□□ praktisch

Lessentabellen 3e graad

Informatica- en communicatiewetenschappenApplicatie- en databeheer
Derde graad JOMA5e jaar6e jaar5e jaar6e jaar
Huis vol toekomst2222
Algemene vakken
Geschiedenis1111
Godsdienst2222
Lichamelijke opvoeding2222
Talen
Engels2222
Engels - technisch11
Frans3322
Nederlands3333
Wetenschappen
Aardrijkskunde1111
Applicatie- en databeheer1212
Biologie / chemie2
Informatica- en communicatiewetenschappen911
- Informatica57
- Fysica44
Natuurwetenschappen11
Wiskunde5533
Beroepsgerichte vakken
Datacommunicatie en netwerkinstallaties
Totaal32323232
Latijn - wetenschappenLatijn - wiskundeModerne talen - wetenschappenWetenschappen - wiskundeBiotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
Derde graad Groenendaal5e jaar6e jaar5e jaar6e jaar5e jaar6e jaar5e jaar6e jaar5e jaar6e jaar
Huis vol toekomst1111111111
Algemene vakken
Esthetica11111
Geschiedenis2222222211
Godsdienst2222222222
Lichamelijke opvoeding2222222222
Talen
Duits22
Engels2222322222
Frans3333343322
Latijn4444
Nederlands4444444433
Spaans22
Wetenschappen
Aardrijkskunde1211121211
Biologie21112121
Biotechnische en chemische STEM-wetenschappen
- Informaticawetenschappen
- Biologie + labo
- Chemie + labo
- Fysica + labo
- Biochemische STEM-wetenschappen
2
3
3
3
3
1
3
3
3
3
Chemie22222222
Fysica22222222
Informatica12
Informaticawetenschappen11
Wetenschappelijk werk11
Wiskunde4466446644
Totaal32323234323332323232
Biotechnologische en chemische techniekenDentaaltechniekenOptiektechnieken
Derde graad Groenendaal5e jaar6e jaar5e jaar6e jaar5e jaar6e jaar
Huis vol toekomst111111
Algemene vakken
Geschiedenis111111
Godsdienst222222
Lichamelijke opvoeding222222
Talen
Engels332222
Frans222222
Nederlands333333
Wetenschappen
Aardrijkskunde111111
Biotechnologische en chemische technieken1414
Dentaaltechnieken1515
Natuurwetenschappen1111
Optiektechnieken1515
Wiskunde332222
Totaal323232323232

Andere domeinen in de 3e graad van KNMC