De overheid deed enkele schooljaren geleden een éénmalige financiële investering in ICT-middelen voor scholen onder de noemer Digisprong. Binnen het onderwijs vandaag de dag is het absoluut noodzakelijk dat leerlingen beschikken over een eigen basistoestel waarop ze hun lessen kunnen volgen en hun schoolwerk kunnen voorbereiden.
De voorbije jaren hebben we als school geprobeerd om een financieel haalbaar ict-beleid te voeren dat (vrijwel) kosteloos was voor de leerling. Voorlopig krijgt de school van de overheid geen extra geld om het huidige beleid verder te zetten. We zijn daarom genoodzaakt om onze visie aan te passen en verder af te stemmen op de toekomst. Op deze pagina willen we de krijtlijnen van ons ICT-beleid uitleggen aan leerlingen en ouders.
WAT ZIJN DE UITGANGSPUNTEN?
-
- We willen een voor de leerling en de school financieel haalbaar ict-beleid voeren op langere termijn. De middelen die de overheid ter beschikking stelde, waren éénmalig. Het is onduidelijk of en hoe de overheid op langere termijn de digitalisering in het onderwijs zal ondersteunen. Daarom rekenen we uit noodzaak bepaalde kosten vanaf schooljaar 2024-2025 door aan de leerlingen.
- Het gekozen toestel voor leerlingen dient ter ondersteuning van het leerproces, de school wil niet dat het toestel zomaar handboeken vervangt. We willen wel zoeken naar een evenwicht (bv. geen of goedkoper model grafisch rekentoestel, voor bepaalde vakken overstappen naar een digitale methode…).
- De laptops moeten ervoor zorgen dat leerlingen digitaal bereikbaar zijn, toegang krijgen tot de digitale leermiddelen en basistoepassingen kunnen uitvoeren zowel in de klas als thuis (tekstverwerking, rekenbladen, online oefeningen zoals Bookwidgets, digitale agenda en planningstool, Smartschoolgebruik, online lessen volgen…).
- Vanuit het perspectief van de schoolorganisatie is zoveel mogelijk uniformiteit wenselijk. We kiezen daarom voor eenzelfde soort basistoestel voor alle leerlingen. Een eigen laptop of pc gebruiken op school is daarom geen optie, tenzij bij geattesteerde zorgnoden.
- We zullen de beslissingen evalueren op middellange termijn en bijsturen indien nodig.
- We blijven als school investeren in brede en doelgerichte nascholing om personeelsleden (en daardoor ook leerlingen) te ondersteunen bij het maken van de Digisprong.
- Dataveiligheid en privacy worden steeds belangrijkere aandachtspunten. We beperken daarom het gebruik van eigen devices op school. We volgen de best practices rond dataveiligheid en volgen eventuele nieuwe richtlijnen van de overheid en de koepel rond dataveiligheid mee in overweging bij de stappen die we zetten binnen ons ict-beleid. Het schooltoestel is een persoonlijk en geen gedeeld toestel. Het schooltoestel en eventuele wachtwoorden zullen daarom nooit gedeeld worden. In de toekomst zullen we opvolgen waar er andere noden ontstaan door de stappen die we nu zetten. Zo kunnen we groeien naar een doordacht ict-beleid op lange termijn en samen werken aan een verdere digitalisering van het leerproces.
- De laptop die we selecteren is klein, licht, behoorlijk robuust en heeft een goede batterij. Voor leerlingen is dit belangrijk omwille van de gemakkelijke transporteerbaarheid van en naar school. Ook in de klassen is het belangrijk dat het toestel niet te groot is: op de bank zal ook nog voldoende plaats moeten zijn voor een handboek en/of notities. De toestellen worden geleverd met beschermhoes. Wanneer leerlingen werken met het toestel op school, blijft de laptop in de beschermhoes. We weten uit ervaring dat deze aanpak het aantal schadegevallen sterk beperkt.
- Download de Algemene gebruiksvoorwaarden bij de bruikleenovereenkomst laptop voor leerlingen
- Download de Afspraken Digisprong 2024-2025