Studieprofielen 3e graad
- Humane wetenschappen
- Welzijnswetenschappen
- Gezondheidszorg
- Opvoeding en begeleiding
- Wellness en schoonheid
- Assistentie in wonen, zorg en welzijn
- Basiszorg en ondersteuning
- Haarverzorging
- Schoonheidsverzorging
Finaliteit
doorstroom – domeinoverschrijdend
Interessevelden
specifieke vorming in sociale en gedragswetenschappen, politiek, psychologie, pedagogie | uitgebreide filosofie en kunstbeschouwing | een brede algemene vorming met extra aandacht voor geschiedenis
Profiel
Je combineert een brede algemene vorming met sociale en gedragswetenschappen, kunstbeschouwing, filosofie en statistiek. Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier kijken naar mens en samenleving. Je filosofeert over de mens, de wereld rondom ons en over goed en kwaad. Je staat open om kunst te ontdekken, te ervaren en te analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Na de derde graad
Geschiedenis, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen, Psychologie en Pedagogische wetenschappen, Rechten, Journalistiek, Communicatiemanagement, Archeologie en kunstwetenschappen, Politieke en sociale wetenschappen, Sociaal-agogisch werk, Godsdienstwetenschappen, Orthopedagogie, Toegepaste psychologie …
theoretisch ■□□□□ praktisch
Finaliteit
doorstroom – domeingebonden
Interessevelden
toegepaste sociale en gedragswetenschappen | sociaal recht | psychologie | filosofie | fysiologie en anatomie van de men | brede algemene vorming
Profiel
Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier mens en samenleving verklaren. Je verdiept je in communicatiemodellen en sociaal recht. Je filosofeert over de zin van het leven en over de wereld rondom ons. Verder verwerf je inzicht in de anatomie en fysiologie van de mens. Je doet dit vanuit contexten en voorbeelden uit de samenleving en de gezondheidszorg. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren binnen de focus van je studiedomein.
Na de derde graad
Sociale gezondheidswetenschappen, Gezondheidszorg, Toegepaste psychologie, Pedagogische wetenschappen, Onderwijs, Sociaal-agogisch werk, Pedagogie van het jonge kind, Orthopedagogie, Gezinswetenschappen, Toegepaste gezondheidswetenschappen, Sport en bewegen …
theoretisch □■□□□ praktisch
Finaliteit
dubbele finaliteit
Interessevelden
basiscompetenties zorgkundige | gezondheidsbevordering | toegepaste fysiologie en anatomie | ontwikkelingspsychologie | stage | deontologie
Profiel
Je wil wetenschappelijk inzicht krijgen in de psychologie, de gezondheid en de communicatie van de mens in de maatschappij. Je verdiept je in de anatomie en fysiologie van de mens. Je kan verworven inzichten linken aan concrete contexten. Je kan effectieve handelingen stellen waarbij je laat zien dat je geleerde theorieën kan toepassen in de praktijk. Als toekomstige verzorgende en zorgkundige leer je zorg dragen voor de gezondheidstoestand van volwassenen en voer je ondersteunende taken uit in de zorgsector. Je doet dit met oog voor de wensen en de behoeften van volwassenen en dit op een ethisch verantwoorde manier. Je bent dus zeker sociaal en communicatief.
Na de derde graad
Se-n-Se: Persoonsbegeleider, Medisch administratief assistent, Tandartsassistent
Hoger onderwijs: Gezondheidszorg, Pedagogie van het jonge kind, Podologie, Toegepaste gezondheidswetenschappen, Vroedkunde, Onderwijs …
theoretisch □□■□□ praktisch
Finaliteit
dubbele finaliteit
Interessevelden
basiscompetenties kinderbegeleider (baby’s, peuters, schoolgaande kinderen) | ontwikkelingspsychologie | pedagogisch handelen | communicatie | stage | deontologie
Profiel
Je kijkt op een theoretische manier naar mens en samenleving, zorgverlening en begeleiding. Je kan verworven inzichten linken aan concrete contexten in de welzijnszorg. Als toekomstig kinderbegeleider laat je zien dat je geleerde pedagogische modellen kan toepassen in de praktijk. Je voert begeleidingstaken uit in kinderdagverblijven en naschoolse opvang. Daarnaast oriënteer je je ook op de begeleiding van mensen met een beperking. Je bent zeker sociaal en communicatief vaardig.
Na de derde graad
Se-n-Se: Persoonsbegeleider, Medisch administratief assistent, Tandartsassistent,
Pedagogie van het jonge kind, Sociaal-agogisch werk, Onderwijs …
theoretisch □□■□□ praktisch
Finaliteit
dubbele finaliteit
Interessevelden
de wereld van wellness en lifestyle | schoonheidsverzorging | anatomie en fysiologie | toegepaste psychologie | communicatieve en sociale vaardigheden
Profiel
Je hebt interesse in de link tussen welbevinden en onze gezondheid. Je leert graag vanuit concrete contexten en houdt ervan om verworven inzichten rond bijvoorbeeld anatomie en de verschillende levensfases van de mens toe te passen in de praktijk van de schoonheidsverzorging en wellness. Je bent sociaal en communicatief vaardig en wil klanten graag adviesgeven en geruststellen bij de keuzes.
Na de derde graad
Gezondheidszorg, Wellbeing– en vitaliteitsmanagement, Podologie, Onderwijs
theoretisch □□■□□ praktisch
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
voor mensen zorgen | zorg voor linnen en woon- en leefklimaat | maaltijdbereiding | relaties tussen mensen | sociale en communicatieve vaardigheden
Profiel
Je hebt een hart voor mensen en wil anderen graag helpen. Je leert graag in levensechte situaties en wil kennismaken met de leefwereld van zowel jongeren als ouderen. Je voert praktische taken uit in de thuiscontext (bv. boodschappen doen, eten bereiden, schoonmaken en activiteiten begeleiden). Je doet dit met oog voor veiligheid, ergonomie en hygiëne. Al doende ontdek je de nodige theoretische inzichten bij de praktijk. Tijdens je stage maak je kennis met verschillende sectoren waar je als logistiek assistent in de zorg, huishoudhulp of medewerker kamerdienst aan de slag kan. Je werkt voortdurend aan je communicatieve en sociale vaardigheden en je kan reflecteren over je eigen denken en handelen.
Na het 6de jaar
Se-n-Se Integrale veiligheid
theoretisch □□□■□ praktisch
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
voorbereidende en ondersteunende taken voor een zorg- of welzijnsberoep | gezondheidsbevordering | relaties tussen mensen en welbevinden | sociale en communicatieve vaardigheden | animatie
Profiel
Je hebt een hart voor mensen en wil anderen graag helpen. Je leert graag in levensechte situaties en wil kennismaken met voorbereidende zorgtaken binnen de zorg- en welzijnsberoepen. Je voert praktische taken uit zoals een gezonde maaltijd bereiden en linnenzorg. Je doet dit met oog voor veiligheid, ergonomie en hygiëne. Je bent een doener en begeleidt animatie- en vrijetijdsactiviteiten. Je verwerft enkele basiscompetenties om te kunnen doorgroeien naar de opleiding voor Verzorgende, Zorgkundige of Kinderbegeleider. Tijdens je stage, zowel bij kinderen als bij volwassenen, mag je wat je leerde in praktijk brengen. Je werkt voortdurend aan je communicatieve en sociale vaardigheden en je kan reflecteren over je eigen denken en handelen.
Na het 6de jaar
Se-n-Se: Kinderbegeleider, Verzorgende/Zorgkundige
HBO5 Verpleegkunde
theoretisch □□□■□ praktisch
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
haarverzorging | opvolging nieuwe trends en evoluties in de sector
Profiel
Je wil alles weten over de wereld van styling en haarverzorging en leert graag al doende. Je selecteert de geschikte technieken en ontwerpt en realiseert nieuwe kapsels. Je kan efficiënt organiseren en je bent ondernemend. Je ontwikkelt ook in de nodige commerciële en sociale vaardigheden om een klant te informeren en adviseren, ook in je vreemde talen.
Na het zesde jaar
Se-n-se: Kapper – stylist
theoretisch □□□□■ praktisch
De lessen van de richting haarverzorging vinden plaats op
site Groenendaal – JOMA 2 (Stella Marisstraat 2, 2170 Merksem)
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
schoonheidsverzorging | opvolging nieuwe trends en evoluties in de sector
Profiel
Je wil alles weten over de wereld van schoonheidsverzorging en leert graag al doende. Je verfijnt de aangeleerde technieken en leert nieuwe materialen en apparaten gebruiken. Je kan efficiënt organiseren en je bent ondernemend. Je ontwikkelt de nodige commerciële en sociale vaardigheden om een klant te informeren en adviseren, ook in je vreemde talen.
Na het 6de jaar
Se-n-se: Schoonheidsspecialist – adviseur, Grime
theoretisch □□□□■ praktisch
De lessen van de richting schoonheidsverzorging vinden plaats op
site Groenendaal – JOMA 2 (Stella Marisstraat 2, 2170 Merksem)
- Humane wetenschappen
-
Finaliteit
doorstroom – domeinoverschrijdend
Interessevelden
specifieke vorming in sociale en gedragswetenschappen, politiek, psychologie, pedagogie | uitgebreide filosofie en kunstbeschouwing | een brede algemene vorming met extra aandacht voor geschiedenis
Profiel
Je combineert een brede algemene vorming met sociale en gedragswetenschappen, kunstbeschouwing, filosofie en statistiek. Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier kijken naar mens en samenleving. Je filosofeert over de mens, de wereld rondom ons en over goed en kwaad. Je staat open om kunst te ontdekken, te ervaren en te analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Na de derde graad
Geschiedenis, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen, Psychologie en Pedagogische wetenschappen, Rechten, Journalistiek, Communicatiemanagement, Archeologie en kunstwetenschappen, Politieke en sociale wetenschappen, Sociaal-agogisch werk, Godsdienstwetenschappen, Orthopedagogie, Toegepaste psychologie …
theoretisch ■□□□□ praktisch
- Welzijnswetenschappen
-
Finaliteit
doorstroom – domeingebonden
Interessevelden
toegepaste sociale en gedragswetenschappen | sociaal recht | psychologie | filosofie | fysiologie en anatomie van de men | brede algemene vorming
Profiel
Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier mens en samenleving verklaren. Je verdiept je in communicatiemodellen en sociaal recht. Je filosofeert over de zin van het leven en over de wereld rondom ons. Verder verwerf je inzicht in de anatomie en fysiologie van de mens. Je doet dit vanuit contexten en voorbeelden uit de samenleving en de gezondheidszorg. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren binnen de focus van je studiedomein.
Na de derde graad
Sociale gezondheidswetenschappen, Gezondheidszorg, Toegepaste psychologie, Pedagogische wetenschappen, Onderwijs, Sociaal-agogisch werk, Pedagogie van het jonge kind, Orthopedagogie, Gezinswetenschappen, Toegepaste gezondheidswetenschappen, Sport en bewegen …
theoretisch □■□□□ praktisch
- Gezondheidszorg
-
Finaliteit
dubbele finaliteit
Interessevelden
basiscompetenties zorgkundige | gezondheidsbevordering | toegepaste fysiologie en anatomie | ontwikkelingspsychologie | stage | deontologie
Profiel
Je wil wetenschappelijk inzicht krijgen in de psychologie, de gezondheid en de communicatie van de mens in de maatschappij. Je verdiept je in de anatomie en fysiologie van de mens. Je kan verworven inzichten linken aan concrete contexten. Je kan effectieve handelingen stellen waarbij je laat zien dat je geleerde theorieën kan toepassen in de praktijk. Als toekomstige verzorgende en zorgkundige leer je zorg dragen voor de gezondheidstoestand van volwassenen en voer je ondersteunende taken uit in de zorgsector. Je doet dit met oog voor de wensen en de behoeften van volwassenen en dit op een ethisch verantwoorde manier. Je bent dus zeker sociaal en communicatief.
Na de derde graad
Se-n-Se: Persoonsbegeleider, Medisch administratief assistent, Tandartsassistent
Hoger onderwijs: Gezondheidszorg, Pedagogie van het jonge kind, Podologie, Toegepaste gezondheidswetenschappen, Vroedkunde, Onderwijs …
theoretisch □□■□□ praktisch
- Opvoeding en begeleiding
-
Finaliteit
dubbele finaliteit
Interessevelden
basiscompetenties kinderbegeleider (baby’s, peuters, schoolgaande kinderen) | ontwikkelingspsychologie | pedagogisch handelen | communicatie | stage | deontologie
Profiel
Je kijkt op een theoretische manier naar mens en samenleving, zorgverlening en begeleiding. Je kan verworven inzichten linken aan concrete contexten in de welzijnszorg. Als toekomstig kinderbegeleider laat je zien dat je geleerde pedagogische modellen kan toepassen in de praktijk. Je voert begeleidingstaken uit in kinderdagverblijven en naschoolse opvang. Daarnaast oriënteer je je ook op de begeleiding van mensen met een beperking. Je bent zeker sociaal en communicatief vaardig.
Na de derde graad
Se-n-Se: Persoonsbegeleider, Medisch administratief assistent, Tandartsassistent,
Pedagogie van het jonge kind, Sociaal-agogisch werk, Onderwijs …
theoretisch □□■□□ praktisch
- Wellness en schoonheid
-
Finaliteit
dubbele finaliteit
Interessevelden
de wereld van wellness en lifestyle | schoonheidsverzorging | anatomie en fysiologie | toegepaste psychologie | communicatieve en sociale vaardigheden
Profiel
Je hebt interesse in de link tussen welbevinden en onze gezondheid. Je leert graag vanuit concrete contexten en houdt ervan om verworven inzichten rond bijvoorbeeld anatomie en de verschillende levensfases van de mens toe te passen in de praktijk van de schoonheidsverzorging en wellness. Je bent sociaal en communicatief vaardig en wil klanten graag adviesgeven en geruststellen bij de keuzes.
Na de derde graad
Gezondheidszorg, Wellbeing– en vitaliteitsmanagement, Podologie, Onderwijs
theoretisch □□■□□ praktisch
- Assistentie in wonen, zorg en welzijn
-
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
voor mensen zorgen | zorg voor linnen en woon- en leefklimaat | maaltijdbereiding | relaties tussen mensen | sociale en communicatieve vaardigheden
Profiel
Je hebt een hart voor mensen en wil anderen graag helpen. Je leert graag in levensechte situaties en wil kennismaken met de leefwereld van zowel jongeren als ouderen. Je voert praktische taken uit in de thuiscontext (bv. boodschappen doen, eten bereiden, schoonmaken en activiteiten begeleiden). Je doet dit met oog voor veiligheid, ergonomie en hygiëne. Al doende ontdek je de nodige theoretische inzichten bij de praktijk. Tijdens je stage maak je kennis met verschillende sectoren waar je als logistiek assistent in de zorg, huishoudhulp of medewerker kamerdienst aan de slag kan. Je werkt voortdurend aan je communicatieve en sociale vaardigheden en je kan reflecteren over je eigen denken en handelen.
Na het 6de jaar
Se-n-Se Integrale veiligheid
theoretisch □□□■□ praktisch
- Basiszorg en ondersteuning
-
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
voorbereidende en ondersteunende taken voor een zorg- of welzijnsberoep | gezondheidsbevordering | relaties tussen mensen en welbevinden | sociale en communicatieve vaardigheden | animatie
Profiel
Je hebt een hart voor mensen en wil anderen graag helpen. Je leert graag in levensechte situaties en wil kennismaken met voorbereidende zorgtaken binnen de zorg- en welzijnsberoepen. Je voert praktische taken uit zoals een gezonde maaltijd bereiden en linnenzorg. Je doet dit met oog voor veiligheid, ergonomie en hygiëne. Je bent een doener en begeleidt animatie- en vrijetijdsactiviteiten. Je verwerft enkele basiscompetenties om te kunnen doorgroeien naar de opleiding voor Verzorgende, Zorgkundige of Kinderbegeleider. Tijdens je stage, zowel bij kinderen als bij volwassenen, mag je wat je leerde in praktijk brengen. Je werkt voortdurend aan je communicatieve en sociale vaardigheden en je kan reflecteren over je eigen denken en handelen.
Na het 6de jaar
Se-n-Se: Kinderbegeleider, Verzorgende/Zorgkundige
HBO5 Verpleegkunde
theoretisch □□□■□ praktisch
- Haarverzorging
-
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
haarverzorging | opvolging nieuwe trends en evoluties in de sector
Profiel
Je wil alles weten over de wereld van styling en haarverzorging en leert graag al doende. Je selecteert de geschikte technieken en ontwerpt en realiseert nieuwe kapsels. Je kan efficiënt organiseren en je bent ondernemend. Je ontwikkelt ook in de nodige commerciële en sociale vaardigheden om een klant te informeren en adviseren, ook in je vreemde talen.
Na het zesde jaar
Se-n-se: Kapper – stylist
theoretisch □□□□■ praktisch
De lessen van de richting haarverzorging vinden plaats op
site Groenendaal – JOMA 2 (Stella Marisstraat 2, 2170 Merksem) - Schoonheidsverzorging
-
Finaliteit
arbeidsmarktgericht
Interessevelden
schoonheidsverzorging | opvolging nieuwe trends en evoluties in de sector
Profiel
Je wil alles weten over de wereld van schoonheidsverzorging en leert graag al doende. Je verfijnt de aangeleerde technieken en leert nieuwe materialen en apparaten gebruiken. Je kan efficiënt organiseren en je bent ondernemend. Je ontwikkelt de nodige commerciële en sociale vaardigheden om een klant te informeren en adviseren, ook in je vreemde talen.
Na het 6de jaar
Se-n-se: Schoonheidsspecialist – adviseur, Grime
theoretisch □□□□■ praktisch
De lessen van de richting schoonheidsverzorging vinden plaats op
site Groenendaal – JOMA 2 (Stella Marisstraat 2, 2170 Merksem)
Lessentabel 3e graad
doorstroomfinaliteit | dubbele finaliteit | arbeidsmarktfinaliteit | ||||||||||||||||
Humane wetenschappen | Welzijnswetenschappen | Gezondheidszorg | Opvoeding en begeleiding | Wellness en schoonheid | Assistentie in wonen, zorg en welzijn | Basiszorg en ondersteuning | Haarverzorging | Schoonheidsverzorging | ||||||||||
Derde graad JOMA | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar | 5e jaar | 6e jaar |
Huis vol toekomst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Algemene vakken | ||||||||||||||||||
Artistieke vorming | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Geschiedenis | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Kunstbeschouwing | 1 | 2 | ||||||||||||||||
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||||||
Talen | ||||||||||||||||||
Duits | 1 | 1 | ||||||||||||||||
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Frans | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | ||||
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
Wetenschappen | ||||||||||||||||||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
Filosofie | 2 | 2 | ||||||||||||||||
Filosofie - uitgebreide | 2 | 2 | ||||||||||||||||
Gezondheidszorg | 13 | 13 | ||||||||||||||||
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
Opvoeding en begeleiding | 13 | 13 | ||||||||||||||||
Statistiek | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||
Sociale en gedragswetenschappen | 4 | 4 | ||||||||||||||||
Toegepaste sociale en gedragswetenschappen | 6 | 6 | ||||||||||||||||
Wellness en schoonheid | 13 | 13 | ||||||||||||||||
Wiskunde | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
Beroepsgerichte vakken | ||||||||||||||||||
Assistentie in wonen, zorg en welzijn | 19 | 19 | ||||||||||||||||
Basiszorg en ondersteuning | 19 | 19 | ||||||||||||||||
Haarverzorging | 18 | 18 | ||||||||||||||||
Schoonheidsverzorging | 18 | 18 | ||||||||||||||||
Totaal | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |