STEM-wetenschappen

Studieprofielen 2e graad

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifieke vorming in biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan + een brede algemene vorming

Profiel

Jouw brein werkt geordend en je kan vlot abstracte begrippen hanteren en aanwenden in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biologie, fysica en chemie. Je werkt met inzicht, je kan logisch redeneren, oplossingen bedenken en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.

Logisch vervolg 3de graad

Wetenschappen-wiskunde, Moderne talen-wetenschappen

theoretisch ■□□□□ praktisch

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

specifieke vorming in natuur- en biotechnisch-wetenschappelijk denken en onderzoekend en probleemoplossend leren + een brede algemene vorming

Profiel

Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biotechnologie, biologie, fysica en chemie. Het trekt je aan om processen in de levende natuur aan te wenden en aan te passen ten bate van mens en samenleving.

Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde en ruimte voor STEM-engineering.

Logisch vervolg 3de graad

Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken

theoretisch □■□□□ praktisch

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

specifieke vorming in wiskunde, wetenschappen en technologie en onderzoekend, experimenterend leren + een brede algemene vorming

Profiel

Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en wil weten hoe je die in de praktijk kan toepassen. Hetzelfde geldt voor wetenschap en technologie: je onderzoekt graag fenomenen, het boeit je hoe dingen gemaakt worden en je wil graag zelf experimenteren en technische uitdagingen aangaan om oplossingen te vinden.

Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket chemie en ruimte voor STEM-engineering.

Download hier een voorstelling van de studierichting (PPT)

Logisch vervolg 3de graad

Informatica- en communicatiewetenschappen

theoretisch □■□□□ praktisch

Finaliteit

Dubbele finaliteit

Interessevelden

Een sterke focus op chemie, biologie, fysica en op het toegepast wetenschappelijk onderzoeken en het oplossen van problemen via productie- en procestechnieken.

Profiel

Je werkt nauwkeurig en hebt oog voor detail want labo-en STEM-vaardigheden staan hier centraal.  Je hebt interesse in chemie en biochemische processen. Je houdt ervan om via         meet-, sturings- en regeltechnieken op onderzoek uit te gaan, problemen in verband met organische en anorganische stoffen te analyseren en tot oplossingen te komen.

Deze richting verschilt van Biotechnologische STEM-wetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde, maar met een sterke focus op chemie, biologie, fysica en toegepaste wetenschappen. 

Logisch vervolg 3de graad

Biotechnologische en chemische technieken

theoretisch □□■□□ praktisch

Natuurwetenschappen

Finaliteit

doorstroom – domeinoverschrijdend

Interessevelden

specifieke vorming in biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan + een brede algemene vorming

Profiel

Jouw brein werkt geordend en je kan vlot abstracte begrippen hanteren en aanwenden in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biologie, fysica en chemie. Je werkt met inzicht, je kan logisch redeneren, oplossingen bedenken en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.

Logisch vervolg 3de graad

Wetenschappen-wiskunde, Moderne talen-wetenschappen

theoretisch ■□□□□ praktisch

Biotechnologische STEM-wetenschappen

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

specifieke vorming in natuur- en biotechnisch-wetenschappelijk denken en onderzoekend en probleemoplossend leren + een brede algemene vorming

Profiel

Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biotechnologie, biologie, fysica en chemie. Het trekt je aan om processen in de levende natuur aan te wenden en aan te passen ten bate van mens en samenleving.

Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde en ruimte voor STEM-engineering.

Logisch vervolg 3de graad

Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken

theoretisch □■□□□ praktisch

Technologische wetenschappen

Finaliteit

doorstroom – domeingebonden

Interessevelden

specifieke vorming in wiskunde, wetenschappen en technologie en onderzoekend, experimenterend leren + een brede algemene vorming

Profiel

Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en wil weten hoe je die in de praktijk kan toepassen. Hetzelfde geldt voor wetenschap en technologie: je onderzoekt graag fenomenen, het boeit je hoe dingen gemaakt worden en je wil graag zelf experimenteren en technische uitdagingen aangaan om oplossingen te vinden.

Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket chemie en ruimte voor STEM-engineering.

Download hier een voorstelling van de studierichting (PPT)

Logisch vervolg 3de graad

Informatica- en communicatiewetenschappen

theoretisch □■□□□ praktisch

Biotechnieken

Finaliteit

Dubbele finaliteit

Interessevelden

Een sterke focus op chemie, biologie, fysica en op het toegepast wetenschappelijk onderzoeken en het oplossen van problemen via productie- en procestechnieken.

Profiel

Je werkt nauwkeurig en hebt oog voor detail want labo-en STEM-vaardigheden staan hier centraal.  Je hebt interesse in chemie en biochemische processen. Je houdt ervan om via         meet-, sturings- en regeltechnieken op onderzoek uit te gaan, problemen in verband met organische en anorganische stoffen te analyseren en tot oplossingen te komen.

Deze richting verschilt van Biotechnologische STEM-wetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde, maar met een sterke focus op chemie, biologie, fysica en toegepaste wetenschappen. 

Logisch vervolg 3de graad

Biotechnologische en chemische technieken

theoretisch □□■□□ praktisch

Lessentabellen 2e graad

Technologische
wetenschappen
Tweede graad JOMA3e jaar4e jaar
Huis vol toekomst22
Algemene vakken
Geschiedenis11
Godsdienst22
Lichamelijke opvoeding22
Talen
Engels22
Frans33
Nederlands44
Wetenschappen
Aardrijkskunde11
Biologie1
Biotechnieken
● Labo- en productietechnieken
● Biologie
● Chemie
● Fysica
Informatica
Technologische wetenschappen
● Chemie
● Fysica
● Informatica
1
7
1
1
7
2
Wiskunde55
Totaal3232
Natuur-
wetenschappen
Biotechnologische
STEM-wetenschappen
Biotechnieken
Tweede graad Groenendaal3e jaar4e jaar3e jaar4e jaar3e jaar4e jaar
Huis vol toekomst111111
Algemene vakken
Artistieke vorming1
Geschiedenis221111
Godsdienst222222
Lichamelijke opvoeding222222
Talen
Duits2
Engels222222
Frans443322
Nederlands444433
Nederlands +1
Wetenschappen
Aardrijkskunde111111
Biologie22
Biotechnische wetenschappen
● Biotechnologische wetenschapp.
● Biologie
● Chemie
● Fysica
● Productietechnieken, labo
en productiebeheer
3
2
2
3
1
2
2
3
3
1
Biotechnieken
● Labo- en productietechnieken
● Biologie
● Chemie
● Fysica


4
3
3
3

4
3
3
3
Chemie22
Economie2
Fysica22
Informatica11
Wiskunde555544
Totaal323232323232

download de lessentabel

Andere domeinen van KNMC