Studieprofielen 2e graad
doorstroom – domeinoverschrijdend
specifieke vorming in biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan + een brede algemene vorming
Jouw brein werkt geordend en je kan vlot abstracte begrippen hanteren en aanwenden in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biologie, fysica en chemie. Je werkt met inzicht, je kan logisch redeneren, oplossingen bedenken en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Wetenschappen-wiskunde, Moderne talen-wetenschappen
theoretisch ■□□□□ praktisch
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in natuur- en biotechnisch-wetenschappelijk denken en onderzoekend en probleemoplossend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biotechnologie, biologie, fysica en chemie. Het trekt je aan om processen in de levende natuur aan te wenden en aan te passen ten bate van mens en samenleving.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde en ruimte voor STEM-engineering.
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □■□□□ praktisch
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in wiskunde, wetenschappen en technologie en onderzoekend, experimenterend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en wil weten hoe je die in de praktijk kan toepassen. Hetzelfde geldt voor wetenschap en technologie: je onderzoekt graag fenomenen, het boeit je hoe dingen gemaakt worden en je wil graag zelf experimenteren en technische uitdagingen aangaan om oplossingen te vinden.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket chemie en ruimte voor STEM-engineering.
Download hier een voorstelling van de studierichting (PPT)
Informatica- en communicatiewetenschappen
theoretisch □■□□□ praktisch
Dubbele finaliteit
Een sterke focus op chemie, biologie, fysica en op het toegepast wetenschappelijk onderzoeken en het oplossen van problemen via productie- en procestechnieken.
Je werkt nauwkeurig en hebt oog voor detail want labo-en STEM-vaardigheden staan hier centraal. Je hebt interesse in chemie en biochemische processen. Je houdt ervan om via meet-, sturings- en regeltechnieken op onderzoek uit te gaan, problemen in verband met organische en anorganische stoffen te analyseren en tot oplossingen te komen.
Deze richting verschilt van Biotechnologische STEM-wetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde, maar met een sterke focus op chemie, biologie, fysica en toegepaste wetenschappen.
Biotechnologische en chemische technieken
theoretisch □□■□□ praktisch
- Natuurwetenschappen
-
doorstroom – domeinoverschrijdend
specifieke vorming in biologie, fysica, chemie en wiskunde waarbij analytisch, proefondervindelijk en probleemoplossend leren centraal staan + een brede algemene vorming
Jouw brein werkt geordend en je kan vlot abstracte begrippen hanteren en aanwenden in wetenschappelijke contexten. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biologie, fysica en chemie. Je werkt met inzicht, je kan logisch redeneren, oplossingen bedenken en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Wetenschappen-wiskunde, Moderne talen-wetenschappen
theoretisch ■□□□□ praktisch
- Biotechnologische STEM-wetenschappen
-
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in natuur- en biotechnisch-wetenschappelijk denken en onderzoekend en probleemoplossend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je houdt ervan om stapsgewijs verbanden en mogelijkheden te ontdekken bij het onderzoeken van allerlei fenomenen in biotechnologie, biologie, fysica en chemie. Het trekt je aan om processen in de levende natuur aan te wenden en aan te passen ten bate van mens en samenleving.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde en ruimte voor STEM-engineering.
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □■□□□ praktisch
- Technologische wetenschappen
-
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in wiskunde, wetenschappen en technologie en onderzoekend, experimenterend leren + een brede algemene vorming
Je kan logisch redeneren en ziet verbanden in complexe leerinhouden. Je bent goed in wiskunde en wil weten hoe je die in de praktijk kan toepassen. Hetzelfde geldt voor wetenschap en technologie: je onderzoekt graag fenomenen, het boeit je hoe dingen gemaakt worden en je wil graag zelf experimenteren en technische uitdagingen aangaan om oplossingen te vinden.
Deze richting verschilt van Natuurwetenschappen door een iets lichter pakket chemie en ruimte voor STEM-engineering.
Download hier een voorstelling van de studierichting (PPT)
Informatica- en communicatiewetenschappen
theoretisch □■□□□ praktisch
- Biotechnieken
-
Dubbele finaliteit
Een sterke focus op chemie, biologie, fysica en op het toegepast wetenschappelijk onderzoeken en het oplossen van problemen via productie- en procestechnieken.
Je werkt nauwkeurig en hebt oog voor detail want labo-en STEM-vaardigheden staan hier centraal. Je hebt interesse in chemie en biochemische processen. Je houdt ervan om via meet-, sturings- en regeltechnieken op onderzoek uit te gaan, problemen in verband met organische en anorganische stoffen te analyseren en tot oplossingen te komen.
Deze richting verschilt van Biotechnologische STEM-wetenschappen door een iets lichter pakket wiskunde, maar met een sterke focus op chemie, biologie, fysica en toegepaste wetenschappen.
Biotechnologische en chemische technieken
theoretisch □□■□□ praktisch
Lessentabellen 2e graad
Technologische wetenschappen |
||
Tweede graad JOMA | 3e jaar | 4e jaar |
Huis vol toekomst | 2 | 2 |
Algemene vakken | ||
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Talen | ||
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wetenschappen | ||
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | |
Biotechnieken ● Labo- en productietechnieken ● Biologie ● Chemie ● Fysica | ||
Informatica | ||
Technologische wetenschappen ● Chemie ● Fysica ● Informatica | 1 7 1 | 1 7 2 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Totaal | 32 | 32 |
Natuur- wetenschappen | Biotechnologische STEM-wetenschappen | Biotechnieken | ||||
Tweede graad Groenendaal | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar |
Huis vol toekomst | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Algemene vakken | ||||||
Artistieke vorming | 1 | |||||
Geschiedenis | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Talen | ||||||
Duits | 2 | |||||
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Nederlands + | 1 | |||||
Wetenschappen | ||||||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Biologie | 2 | 2 | ||||
Biotechnische wetenschappen ● Biotechnologische wetenschapp. ● Biologie ● Chemie ● Fysica ● Productietechnieken, labo en productiebeheer | 3 2 2 3 1 | 2 2 3 3 1 | ||||
Biotechnieken ● Labo- en productietechnieken ● Biologie ● Chemie ● Fysica | 4 3 3 3 | 4 3 3 3 |
||||
Chemie | 2 | 2 | ||||
Economie | 2 | |||||
Fysica | 2 | 2 | ||||
Informatica | 1 | 1 | ||||
Wiskunde | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Totaal | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
download de lessentabel