Studieprofielen 2e graad
doorstroom – domeinoverschrijdend
specifieke vorming in sociologie, psychologie, filosofie en kunstbeschouwing + brede algemene vorming met extra aandacht voor talen en geschiedenis
Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier kijken naar mens en samenleving. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Humane wetenschappen, Welzijnswetenschappen
theoretisch ■□□□□ praktisch
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in sociologie, psychologie en inleiding in de filosofie + een brede algemene vorming
Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier kijken naar mens en samenleving. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren binnen de focus van je studiedomein. Je verwerkt de specifieke leerstof in een ruimer tijdsbestek.
Deze richting verschilt van Humane wetenschappen door een iets lichter pakket talen en wiskunde en doordat ze niet ingaat op kunstbeschouwing.
Welzijnswetenschappen
theoretisch □■□□□ praktisch
dubbele finaliteit
verzorging en begeleiding (in theorie én praktijk!), gezondheid, fysiologie, anatomie, ontwikkelingspsychologie, (ped)agogisch handelen, communicatie, de mens en zijn plaats in de samenleving
Je kijkt op een theoretische manier naar mens en samenleving, zorgverlening en begeleiding. Je kan verworven inzichten linken aan concrete contexten in de praktijk. Je kan effectieve handelingen stellen waarbij je laat zien dat je geleerde theorieën kan toepassen in praktijk. Je voert zorg- en begeleidingstaken uit binnen een gezinscontext en doet dit met oog voor de wensen, de behoeften, de mogelijkheden en de beperkingen van kinderen, jongeren en volwassenen. Je bent dus zeker sociaal en communicatief vaardig.
Gezondheidszorg, Opvoeding en Begeleiding, Wellness en Schoonheid, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □□■□□ praktisch
dubbele finaliteit
de wereld van wellness en lifestyle, schoonheidsverzorging, anatomie, fysiologie, communicatieve en sociale vaardigheden
Je hebt interesse in de link tussen welbevinden en onze gezondheid. Je leert graag vanuit concrete contexten en houdt ervan om geleerde theorie (bv. anatomie, verschillende levensfases van de mens) toe te passen in de praktijk van de schoonheidsverzorging en wellness. Dat mensen hierbij graag uitleg krijgen en gerustgesteld worden, spreekt voor zich. Sociaal en communicatief sta je dus best sterk.
Wellness en Schoonheid, Gezondheidszorg, Opvoeding en Begeleiding, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □□■□□ praktisch
arbeidsmarktgericht
haar- en schoonheidsverzorging, opvolging nieuwe trends en evoluties in de sector
Je leert graag al doende. Je wil alles weten over de wereld van haar- en schoonheidsverzorging. Daarbij ben je nieuwsgierig om bestaande technieken aan te leren en creatief ermee aan de slag te gaan. Stap voor stap leer je zelfstandig werken en oefen je ook in de nodige commerciële en sociale vaardigheden.
Haarverzorging, Schoonheidsverzorging
theoretisch □□□□■ praktisch
arbeidsmarktgericht
zorg, de gezonde mens in de thuiscontext, relaties tussen mensen, sociale en communicatieve vaardigheden, basisinzicht in anatomie en fysiologie
Je leert graag in levensechte situaties en wil kennismaken met de leefwereld van zowel jongeren als ouderen. Je wil alles weten over gezondheid: voeding, activiteiten en psychische aspecten zoals een gezond slaap- en rustpatroon. Je voert praktische taken uit in de thuiscontext (bv. boodschappen doen, eten bereiden, schoonmaken, activiteiten begeleiden). Al doende ontdek je de nodige theoretische inzichten bij de praktijk. Je doet dit met oog voor veiligheid, ergonomie, hygiëne, milieu en duurzaamheid. Je werkt voortdurend aan je communicatieve en sociale vaardigheden en je kan reflecteren over je eigen denken en handelen.
Basiszorg en Ondersteuning, Assistentie in wonen, Zorg en Welzijn
theoretisch □□□■□ praktisch
-
Humane
wetenschappen -
doorstroom – domeinoverschrijdend
specifieke vorming in sociologie, psychologie, filosofie en kunstbeschouwing + brede algemene vorming met extra aandacht voor talen en geschiedenis
Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier kijken naar mens en samenleving. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren en vlot leerstof verwerken binnen een beperkt tijdsbestek.
Humane wetenschappen, Welzijnswetenschappen
theoretisch ■□□□□ praktisch
-
Maatschappij- en
Welzijnswetenschappen -
doorstroom – domeingebonden
specifieke vorming in sociologie, psychologie en inleiding in de filosofie + een brede algemene vorming
Je wil alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen. Je kan op een wetenschappelijke manier kijken naar mens en samenleving. Je werkt met inzicht, je legt verbanden, je kan logisch redeneren binnen de focus van je studiedomein. Je verwerkt de specifieke leerstof in een ruimer tijdsbestek.
Deze richting verschilt van Humane wetenschappen door een iets lichter pakket talen en wiskunde en doordat ze niet ingaat op kunstbeschouwing.
Welzijnswetenschappen
theoretisch □■□□□ praktisch
-
Maatschappij
en Welzijn -
dubbele finaliteit
verzorging en begeleiding (in theorie én praktijk!), gezondheid, fysiologie, anatomie, ontwikkelingspsychologie, (ped)agogisch handelen, communicatie, de mens en zijn plaats in de samenleving
Je kijkt op een theoretische manier naar mens en samenleving, zorgverlening en begeleiding. Je kan verworven inzichten linken aan concrete contexten in de praktijk. Je kan effectieve handelingen stellen waarbij je laat zien dat je geleerde theorieën kan toepassen in praktijk. Je voert zorg- en begeleidingstaken uit binnen een gezinscontext en doet dit met oog voor de wensen, de behoeften, de mogelijkheden en de beperkingen van kinderen, jongeren en volwassenen. Je bent dus zeker sociaal en communicatief vaardig.
Gezondheidszorg, Opvoeding en Begeleiding, Wellness en Schoonheid, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □□■□□ praktisch
-
Wellness en
Lifestyle -
dubbele finaliteit
de wereld van wellness en lifestyle, schoonheidsverzorging, anatomie, fysiologie, communicatieve en sociale vaardigheden
Je hebt interesse in de link tussen welbevinden en onze gezondheid. Je leert graag vanuit concrete contexten en houdt ervan om geleerde theorie (bv. anatomie, verschillende levensfases van de mens) toe te passen in de praktijk van de schoonheidsverzorging en wellness. Dat mensen hierbij graag uitleg krijgen en gerustgesteld worden, spreekt voor zich. Sociaal en communicatief sta je dus best sterk.
Wellness en Schoonheid, Gezondheidszorg, Opvoeding en Begeleiding, Dentaaltechnieken, Optiektechnieken
theoretisch □□■□□ praktisch
-
Haar- en
Schoonheidsverzorging -
arbeidsmarktgericht
haar- en schoonheidsverzorging, opvolging nieuwe trends en evoluties in de sector
Je leert graag al doende. Je wil alles weten over de wereld van haar- en schoonheidsverzorging. Daarbij ben je nieuwsgierig om bestaande technieken aan te leren en creatief ermee aan de slag te gaan. Stap voor stap leer je zelfstandig werken en oefen je ook in de nodige commerciële en sociale vaardigheden.
Haarverzorging, Schoonheidsverzorging
theoretisch □□□□■ praktisch
-
Zorg en
Welzijn -
arbeidsmarktgericht
zorg, de gezonde mens in de thuiscontext, relaties tussen mensen, sociale en communicatieve vaardigheden, basisinzicht in anatomie en fysiologie
Je leert graag in levensechte situaties en wil kennismaken met de leefwereld van zowel jongeren als ouderen. Je wil alles weten over gezondheid: voeding, activiteiten en psychische aspecten zoals een gezond slaap- en rustpatroon. Je voert praktische taken uit in de thuiscontext (bv. boodschappen doen, eten bereiden, schoonmaken, activiteiten begeleiden). Al doende ontdek je de nodige theoretische inzichten bij de praktijk. Je doet dit met oog voor veiligheid, ergonomie, hygiëne, milieu en duurzaamheid. Je werkt voortdurend aan je communicatieve en sociale vaardigheden en je kan reflecteren over je eigen denken en handelen.
Basiszorg en Ondersteuning, Assistentie in wonen, Zorg en Welzijn
theoretisch □□□■□ praktisch
Lessentabel 2e graad
Humane wetenschappen | welzijnswetenschappen | Maatschappij en welzijn | Wellness en lifestyle | Haar- en schoonheidsverzorging | Zorg en welzijn | |||||||
Tweede graad JOMA | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar | 3e jaar | 4e jaar |
Huis vol toekomst | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Algemene vakken | ||||||||||||
Artistieke vorming | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Geschiedenis | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Kunstbeschouwing | 2 | 1 | ||||||||||
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 8 | 8 | 8 | 8 | ||||||||
Talen | ||||||||||||
Duits | 1 | |||||||||||
Engels | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||
Nederlands + | 1 | 1 | ||||||||||
Wetenschappen | ||||||||||||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Biologie | 1 | 1 | ||||||||||
Chemie | 1 | 1 | ||||||||||
Filosofie | 1 | 2 | ||||||||||
Filosofie - inleiding | 2 | 2 | ||||||||||
Fysica | 1 | 1 | ||||||||||
Maatschappij en welzijn | 10 | 10 | ||||||||||
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
Sociologie en psychologie | 3 | 3 | 5 | 5 | ||||||||
Wellness en lifestyle | 10 | 10 | ||||||||||
Wiskunde | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
Beroepsgerichte vakken | ||||||||||||
Haar- en schoonheidsverzorging | 15 | 15 | ||||||||||
Zorg en welzijn | 16 | 16 | ||||||||||
Totaal | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Download de lessentabel